onsdag 8 april 2009

I morse vaknade jag med känslan av att något mystiskt hade hänt. Jag gick upp, gnuggade sömnen ur ögonen och tog på mig morgonrocken.
När jag kom in i köket satte jag i vanlig ordning igång kaffebryggaren och upptäckte till min förvåning stora leriga fotavtryck på golvet! Jojo minsann, det där sjätte sinnet är allt bra att ha trots allt, muttrade jag.
Jag såg att spåren ledde ut från köksskåpet under bänken, och tvekade i flera minuter innan jag tog mod till mig och sakta öppnade luckan...
Där, på nedersta hyllan, stod ett malplacerat kelloggs-paket inklämt mellan diverse torrvaror och stirrade mig i ögonen.
Jag lyfte ut paketet - som jag aldrig sett förut - och upptäckte att det var en specialutgåva med ett personligt brev till mig tryckt på sidan.

"Bästa fyran. Det är med stor sorg jag meddelar följande. I flera veckors tid, ja nästan månader, har jag gått och grubblat på det hemska jag nu ska klarlägga. Jag vet inte hur jag ska formulera detta så jag säger det bara rakt ut: Jag har valt att lämna bloggen, kära Fyra. Var inte ond på mig. Bästa hälsningar Femman".

När chocken lagt sig, satte jag mig ner och försökte förstå. Jag la ihop alla bitar, provade dem i olika kombinationer, testade dessutom med bitar som inte hade nånting med saken att göra. Då jag fortfarande inte hittade lösningen förstod jag. Femman skrev brevet under utpressning.
Jag letade upp hans skostorlek i fyratillfem-arkivet och jämförde med lermärkena på golvet. Mycket riktigt. Alldeles för stora. Det måste alltså finnas en tredje part som planterat flingorna i mitt kök. Någon som vill att Fyratillfem upphör att existera.
/4:an

4 kommentarer:

sandra sa...

wow så himla spännande!

Anonym sa...

Jaga fatt på skurken och gör till er betjänt. Jag tror det är han lille gamle på ert jobb eller den långe smale med nya glasögon.

albin sa...

Åh, vilken attans usling! Hoppas att ni får tag på honom eller henne.

Eivor Fleivor sa...

Iiiiiik!